سازمان «دموکراتیک یارسان» ــ که از شاخههای تندرو، معاند و خارجنشین فرقهٔ اهلحق است ــ در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ (مصادف با ۶ سپتامبر ۲۰۲۵) کنفرانسی در شهر اسلو، پایتخت نروژ، با حضور اعضای شورای مرکزی و برخی کمیتههای کشوری برگزار کرد. این سازمان در بیانیهٔ پایانی خود، با تکرار ادعاهای جریانهای اپوزیسیون، نظام جمهوری […]
آرشیو دسته بندی: فِرَق
در اقدامی ضدامنیتی، کاربری با نام «فریبرز_184» از وابستگان «سازمان دموکراتیک یارسان» ــ که از جریانهای تندرو و خارجنشین فرقهٔ اهلحق محسوب میشود ــ در صفحهٔ اینستاگرام خود، مخاطبان را به همکاری مستقیم با سازمان جاسوسی موساد دعوت کرده است. این اقدام نشاندهندهٔ آن است که سازمان دموکراتیک یارسان، نهتنها ماهیت فرهنگی و مذهبی ندارد، […]
دیدگاههای شیخ احمد احسائی در میان علما با واکنشهای متفاوتی روبرو شد. گروهی از علما با این دیدگاهها کنار آمده و آنها را پذیرفتند؛ هرچند چهرههای شاخصی که به طور صریح از او حمایت کرده باشند، در این میان کمتر به چشم میخورند. در مقابل، گروهی دیگر، از جمله مرحوم کلباسی و صاحب روضات، با […]
وقتی میگوییم سید محمدجعفر بهشتی کاشانی (وحید بهشتی) مأمور نفوذی سازمان تروریستی منافقین (مجاهدین خلق) در بدنهٔ دراویش سلطانعلیشاهی است، سندش همینجاست. او نه درویش است و نه تاکنون با هیچکدام از اقطاب و مشایخ این طریقت بیعت کرده است. او سرسپردهٔ مریم تروریست است و با رژیم صهیونیستی بیعت کرده است. همان ادبیات، همان […]
شیخ احمد احسائی با ارائه مفاهیم و تفاسیر نوینی که مطرح کرد، مبانی فکری جدیدی را پایهگذاری نمود. این دیدگاهها برای بسیاری از همعصران او بسیار بدیع و متفاوت با اندیشههای رایج بود؛ تا جایی که برخی این نواندیشی را نوعی بدعت شمردند و به همین دلیل، شیخ احسائی مورد تکفیر قرار گرفت. یکی از […]
مکتب شیخیه در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری، همزمان با اواخر دوره صفویه و آغاز دوران قاجار، در ایران شکل گرفت. میتوان گفت که بستر تاریخی اصلی ظهور شیخیه، دوره حکومت فتحعلیشاه قاجار بود. فتحعلیشاه، پس از دوازده سال پادشاهی آقامحمدخان قاجار، زمام سلطنت را به دست گرفت و تقریباً در میانه […]
در تحولی تازه که بوی جداییطلبی میدهد، حکمت الهجری، یکی از شیوخ عقل طایفه دروزی سوریه، بار دیگر بر لزوم تشکیل یک اقلیم مستقل برای این فرقه تأکید کرد. او در سخنانی مدعی شد آنچه «ملت» میخواهند، چیزی جز ایجاد یک نهاد و موجودیت جداگانه نیست. الهجری با استفاده از ادبیات حقوق بینالملل، موضوع «حق […]
بازنشر بیانیه سید نصرالدین حیدری توسط سید امین رسایی گوراجوبی در کانال تلگرامی «dalahooyar@» بار دیگر اختلاف نظر در میان پیروان یارسان نسبت به دستورات سید نصرالدین حیدری را آشکار ساخت. این بیانیه که با تأکید بر لزوم تبعیت از دستور ده سال پیش پیر دالاهو مبنی بر لغو مراسمهای پس از خاکسپاری اموات صادر […]
مصطفی آزمایش همراه با خانواده و باند تبهکارش، با سوءاستفاده از عنوان «درویشی و تصوف» و «مربی قرآن»، از تحریف آموزههای دینی و رسانههای ضدفرهنگی برای ترویج بیعفتی، ابتذال و عبور از حجاب و تصوف در جامعه ایرانی بهره بردهاند. این یادداشت با ارائه مستندات تاریخی و تحلیلی، تضاد آشکار اقدامات آنها با سنتهای طریقت […]
در این قسمت، ابتدا نگاهی داریم به انشعابات اصلی طریقت نعمتاللهی پس از رحمتعلیشاه، شامل سه شاخه: مونسعلیشاهی صفیعلیشاهی سلطانعلیشاهی (گنابادیه) سپس به بررسی سه جریان منشعب از شاخهی سلطانعلیشاهی پس از درگذشت نورعلی تابنده میپردازیم: ۱. دراویش سنتی با محوریت سید علیرضا جذبی (ثابتعلیشاه) ۲. دراویش صهیونیستی–اپوزیسیون با محوریت مصطفی آزمایش ۳. حلقهی انشعابی […]
گفتگوی اختصاصی این بخش: مظهریت در عرفان اسلامی | تفاوت وحدت وجود با عقاید اهل حق در عرفان اسلامی، بحث خالق و مخلوق به شکل فلسفیِ رایج مطرح نمیشود؛ بلکه سخن از ظاهر و مظهر است. عرفا بر این باورند که تنها یک وجود مطلق داریم و آن خداوند است؛ سایر موجودات، مظاهر آن وجود […]
سید محمد حسینی رهبر گروه آنارشیک ریاستارت، روز یکشنبه ۹ شهریور در فراخوانی تازه به بهانه روز بزرگداشت «جلال الدین رومی (مولوی)»، از پیروان خود خواست در ۸ مهرماه در شهرهای خود، فیلمی را با دردست داشتن پلاکارد و با ذکر نام شهرشان ارسال کرده و اعلام حضور کنند. به نظر میرسد که این فراخوان […]