آرشیو دسته بندی: تلویزیون اینترنتی

آثار و رساله های شیخ احمد احسایی

شیخیه، فرق شیعه، معرفی اجمالی

گفتگوی اختصاصی آثار و رساله های شیخ احمد احسایی حیرت انگیز است و نویسنده ی پرکاری است . آثار متعددی دارد بیش از ۱۴۰ اثر را شاهد هستیم که البته بعضی از این ها کم حجم بوده ولی بعضی هم واقعا پرحجم هستند مثل شرح الزیاره ( در باب شرح زیارت جامعه کبیره ) و…

آسیب شناسی عروسک لبوبو

عروسک لبوبو، آسیب شناسی

آیا لبوبو عروسک شیطانی است؟ آیا ابزار جاسوسی می باشد؟ علت موفقیت فروش میلیاردی آن چیست؟ آسیب های این عروسک چیست؟ محمد جواد نصیری؛ کارشناس نقد معنویت های نوظهور به این سؤالات پاسخ خواهد داد.

مفهوم و کارکرد رکن رابع در نظام فکری شیخیه

شیخیه، هور قلیائی، معاد

گفتگوی اختصاصی مفهوم دیگری که قرار هست بررسی کنیم مفهوم رکن رابع و کارکرد آن در نظام فکری شیخیه است . رکن رابع از مباحث محوری جریان شیخیه دارد اما دقیقا این مفهوم چه معنایی دارد و چه کارکردی دارد ؟ رکن به معنای ستون و رابع به معنای چهارم است : رکن رابع یعنی…

آسیب‌شناسی یوگا بر اساس پژوهش جهانی کالج جراحان و پزشکان کلمبیا

آسیب‌شناسی یوگا بر اساس پژوهش جهانی کالج جراحان و پزشکان کلمبیا

نتایج‌ یک نظرسنجی جهانی نشان داد یوگا می‌تواند با آسیب‌های جدی همراه باشد…

مخالفان و موافقان دیدگاه های شیخ احمد احسایی

شیخیه

دیدگاه‌های شیخ احمد احسائی در میان علما با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. گروهی از علما با این دیدگاه‌ها کنار آمده و آن‌ها را پذیرفتند؛ هرچند چهره‌های شاخصی که به طور صریح از او حمایت کرده باشند، در این میان کمتر به چشم می‌خورند. در مقابل، گروهی دیگر، از جمله مرحوم کلباسی و صاحب روضات، با…

مبانی شیخ احمد احسایی

شیخیه

شیخ احمد احسائی با ارائه مفاهیم و تفاسیر نوینی که مطرح کرد، مبانی فکری جدیدی را پایه‌گذاری نمود. این دیدگاه‌ها برای بسیاری از هم‌عصران او بسیار بدیع و متفاوت با اندیشه‌های رایج بود؛ تا جایی که برخی این نواندیشی را نوعی بدعت شمردند و به همین دلیل، شیخ احسائی مورد تکفیر قرار گرفت. یکی از…

بستر تاریخی و فکری شکل گیری شیخیه

شیخیه

مکتب شیخیه در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری، هم‌زمان با اواخر دوره صفویه و آغاز دوران قاجار، در ایران شکل گرفت. می‌توان گفت که بستر تاریخی اصلی ظهور شیخیه، دوره حکومت فتحعلی‌شاه قاجار بود. فتحعلی‌شاه، پس از دوازده سال پادشاهی آقامحمدخان قاجار، زمام سلطنت را به دست گرفت و تقریباً در میانه…

توجیه معجزات و رسالت پیامبران با کندالینی!

یوگا، کندالینی، معنویت بدون دین

وقتی عرفان‌های التقاطی، مفاهیم دینی را با تفسیرهای شبه‌عرفانی در هم می‌آمیزند، حقیقت قربانی می‌شود…

اشو و خانواده ستیزی

اوشو، هندوئیسم، معنویت بدون دین

سبک زندگی اشو و جنجال‌های مربوط به پیروان و جامعه او، باعث شده که بسیاری نسبت به صداقت آموزه‌هایش تردید کنند…

کارما و تناسخ دو روی یک‌ باور

کارما، تناسخ، عرفان های کاذب

کارما، با تکیه بر تناسخ و بازگشت روح در قالب‌های مختلف، در تضاد با اصل معاد و وعده‌های اخروی الهی قرار دارد. این باور، عدالت الهی را به چرخه‌ای مادی تقلیل می‌دهد و انسان را از توکل به خداوند دور می‌سازد.

جریان‌شناسی سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی (قسمت دوم)

جریان شناسی تصوف معاصر، سلطان علیشاهی، نورعلی تابنده

در این قسمت، ابتدا نگاهی داریم به انشعابات اصلی طریقت نعمت‌اللهی پس از رحمت‌علیشاه، شامل سه شاخه: مونس‌علیشاهی صفی‌علیشاهی سلطان‌علیشاهی (گنابادیه) سپس به بررسی سه جریان منشعب از شاخه‌ی سلطانعلیشاهی پس از درگذشت نورعلی تابنده می‌پردازیم: ۱. دراویش سنتی با محوریت سید علیرضا جذبی (ثابت‌علیشاه) ۲. دراویش صهیونیستی–اپوزیسیون با محوریت مصطفی آزمایش ۳. حلقه‌ی انشعابی…

کتاب راز(The secret)؛ تناقض در منبع قدرت؛ خودمحوری قانون‌جذب در برابر خداگرایی قرآنی

کتاب راز، قانون جذب، معنویت بدون دین

وقتی قانون جذب انسان را منبع مطلق همه چیز می‌داند، جایگاه خدا در نظام هستی به حاشیه رانده می‌شود. این نگاه، نه فقط با آموزه‌های قرآنی در تضاد است، بلکه نوعی خودپرستی مدرن را ترویج می‌کند. آیا باور به قدرت بی‌حد انسان، ما را از توحید و تسلیم در برابر اراده الهی دور نمی‌سازد؟