محسن خاتمی، مروج و مترجم کتابهای انحرافی «اشو» و باورهای آیین هندویی در ایران، که در نپال سکونت دارد، در اظهاراتی توهینآمیز، نذر، اسم حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) و باورهای مذهبی مردم را «خرافات» و «رسوبات ترس و طمع» خوانده است. این سخنان در حالی مطرح میشود که او خود سالهاست تحت تأثیر افکار فرقهای اشو قرار دارد.
محسن خاتمی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شده، نوشته است: «خرافات اسلامی تا عمق جان این ملت نفوذ کرده (البته در تمام مذاهب هم این رسوبات وجود دارد و فقط ظاهرش فرق داره ولی در عمقش همان «ترس/طمع» هست.»
او در ادامه با اشاره به ماجرای یک زن که فرزندش را «فاطمه» نامگذاری کرده، گفته است: «دیروز یه خانوم زایمان کرد اسم بچهاش رو گذاشته بود فاطمه. همه بهش گفتیم بابا این اسم دیگه قدیمیه… گفت چه کار کنم نذر کردم! وگرنه دوست دارم اسمش بهار باشه… چون نذر کردند یعنی اگه اطاعت نکنند یه اتفاق بدی براشون میافتد.»
این اظهارات نشاندهنده تأثیر عمیق آموزههای انحرافی فرقههایی مانند اشو بر ذهن مروجان آنهاست. محسن خاتمی که سالها با ترجمه و ترویج افکار اشو، ذهن خود را در معرض شستوشوی فکری قرار داده، اکنون به جای نقد منصفانه، به توهین به مقدسات و باورهای دینی اکثریت جامعه پرداخته است. نام مبارک فاطمه (س) که نماد عفت، ایثار و مقام والای زن در اسلام است، در نزد مسلمانان از جایگاهی رفیع برخوردار است و مقایسه آن با «رسوبات ترس و طمع»، نه تنها نادرست، بلکه توهینی آشکار به باورهای عمیق دینی جامعه محسوب میشود. این رفتار، ضرورت هوشیاری در برابر جریانهای فرقهای را دوچندان میکند.

