فرهاد اردشیری مبارکه در نوشتاری با عنوان “از ریشه تا فردا” در پایگاه خبری اَمرداد وابسته به انجمن زرتشتیان تهران ، به بررسی چالشهای پیش روی این جامعه پرداخته و راهکارهایی را برای حفظ و شکوفایی سرمایههای انسانی جوانان ارائه کرده است.
نویسنده در این یادداشت با اشاره به دگرگونیهای سریع جهان امروز، جامعه زرتشتی را در نقطهای حساس میداند که نیازمند گفتوگوی صادقانه با خود و پاسخ به پرسش «چه خواهیم ساخت» است. او تأکید دارد که نبود شبکههای حرفهای، فرصتهای کاری محدود و کمرنگ بودن نقش جوانان در تصمیمسازی، به افزایش نگاه مهاجرتی و کاهش حس تعلق دامن زده است.
اردشیری راهحل اصلی را در مفهوم «نوآفرینی» خلاصه میکند و آن را نه یک شعار، بلکه شیوهای برای زیست جمعی میداند که از سه مسیر «تربیت نسلی پرسشگر»، «پرورش مدیران از مسیر تجربه و پاسخگویی» و «ساختن زیستبوم تخصصی» میگذرد. به گفته وی، ایجاد بانک اطلاعاتی تخصصها، شبکههای حرفهای، دورههای مهارتافزایی و مشارکت جوانان در کمیتههای تصمیمسازی، از گامهای عملی برای تحول است.
نویسنده در پایان با تأکید بر مسئولیت تصمیمگیران جامعه، جوانان را سرمایهای ارزشمند برای آینده خوانده و تصریح کرده است که اگر حس تعلق و مشارکت برای آنان فراهم شود، نه تنها مهاجرت کاهش مییابد، بلکه جامعه زرتشتی میتواند الگویی برای پویایی فرهنگی و اجتماعی باشد.

