بررسی فعالیت منابع بهایی در روزهای منتهی به اربعین، همزمان با اشتیاق جهانی نسبت به این رویداد، نشان میدهد که بهائیت تلاش دارد این حرکت مردمی را پدیدهای صرفاً منطقهای و دولتی، بهویژه در ایران، معرفی کند.
منابع بهایی، بهخصوص در فضای تلگرام، با ظاهرسازی دوگانه سعی دارند از یک سو این فرقه را دوستدار امام حسین(ع) جلوه دهند و از سوی دیگر با انتشار مطالب تحریفآمیز درباره پیادهروی اربعین، به شبههافکنی بپردازند. یکی از اقدامات آنان، زیرسؤال بردن مراسم عزاداری و نسبت دادن آثار مخرب روحی و رفتاری به این مراسم است که گاه با عباراتی غیرمستقیم مطرح میشود.
این منابع با اشاره به موضوع ارز زیارتی و پیوند زدن آن به مسائل اقتصادی، معیشتی، کمآبی و بحران انرژی در کشور، میکوشند مراسم اربعین را مشکلی بزرگ معرفی کنند که بهزعم آنان، حاکمیت ایران به آن دامن زده است.
شبکه بهایی «توانا» نیز با انتشار مطلبی تحت عنوان «راهپیمایی حکومتی اربعین از منظری روشنتر: از نان و رانت تا ایمان و آیین»، به این جریان پیوسته است. این رسانه با توهین به زائران پاکستانی، افغانستانی و ایرانی، آنان را عمدتاً افرادی فقیر و از قشر کمبضاعت جوامع خود معرفی میکند که به دنبال سفری مجانی با هزینه دولت ایران هستند.
در اقدامی بیسابقه، این رسانه بهایی زائران را افرادی سودجو و ماجراجو خطاب کرده که برای استفاده از امکاناتی که در زندگی عادی از آن محروم بودهاند، در این سفر شرکت میکنند. توهینهای «توانا» تا آنجا پیش رفته که این سفر را برای زائران ایرانی «گواهینامه غیررسمی برای استخدام دولتی و دریافت وام بانکی» عنوان کرده است.
در اوج وقاحت، این شبکه زائران اربعین را «سرکوبشدگان جنسی» خوانده که در هیاهوی جمعیت به دنبال ارضای خواستههای خود هستند. این رسانه در پایان مطلب خود نوشته است: «اینجا ایمان و مصلحت در هم میتنند و مرز میان تقدس و معامله گاه ناپدید میشود. کربلا فقط حرم امام نیست؛ بازار بزرگی است که در آن هم خوراک و نوشاک میفروشند، هم بهشت.»
این موضعگیری زشت بهائیت در قبال مراسم اربعین حسینی، نشاندهنده تأثیر عمیق این حرکت معنوی در آگاهیبخشی به مردم و خنثیسازی افکار انحرافی این فرقه است.