در روزهای پس از عاشورای سال ۱۴۰۴، برخی منابع بهایی در فضای مجازی، بهویژه در تلگرام، اقدام به بازنشر پیام بیت العدل اعظم خطاب به بهائیان ایران کردند؛ پیامی که نخستین بار در تیرماه ۱۳۸۸ و پس از حوادث عاشورا و اعتراضات آن سال صادر شده بود. این بازنشر سه روز پس از عاشورا و تا ۱۹ تیرماه ادامه یافت و واکنشهایی را در فضای رسانهای و تحلیلی کشور برانگیخت.
در پیام سال ۱۳۸۸ بیت العدل، با ابراز حزن و اندوه از برخوردهای قانونی با آشوبگران و توهینکنندگان به شعائر عاشورا، نگرانی نسبت به وضعیت بازداشتشدگان ابراز شده و اتهاماتی مبنی بر وجود ظلم و ستم سازمانیافته علیه بهائیان و سایر مردم ایران مطرح گردیده است. همچنین در این پیام، بر اصل اساسی آیین بهائی مبنی بر منع فعالیت سیاسی حزبی برای پیروان تأکید شده و در عین حال به نوعی همدلی با مشکلات اجتماعی و سیاسی کشور ابراز شده است.
پیام بیت العدل، ضمن تشویق به استقامت و نمادسازی از رفتار بهائیان در مواجهه با مشکلات، امید به آیندهای روشن برای ایران و غلبه محبت بر نفرت را گوشزد میکند. همچنین با اشاره به پیشگوییهای عبدالبهاء درباره آینده ایران، تلاش میشود امید و انگیزه در میان بهائیان تقویت شود. در بخشی از پیام، بهائیان به واکنش آرام و اخلاقمدار در برابر ظلم دعوت شدهاند و از آنان خواسته شده با اتکا به قدرت درونی، از آسیب کینه و نفرت دور بمانند.
تحلیل محتوای این پیام و بازنشر آن در سال جاری نشان میدهد که تشکیلات بهایی همچنان بر همان ادعاها، اتهامات و شعارهایی که در سال ۱۳۸۸ مطرح شده بود، تأکید دارد و این مضامین را در فضای مجازی برای مخاطبان خود بازتولید میکند. به نظر میرسد بهائیت، با آگاهی از محدودیتهای خود در بازنمایی چهرهای آرام و قانونمدار، رویکرد تقابلی و گشودن جبهههای جدید در مواجهه با نظام را ادامه میدهد.
در شرایط کنونی، حفظ امید و انگیزه بهائیان ایران به عنوان سرمایههای تشکیلات، برای رهبران این فرقه اهمیت مضاعفی یافته و به همین دلیل، هیچ تلاشی برای تقویت روحیه و استمرار فعالیتهای خود فروگذار نمیشود. این روند، نشانگر تداوم سیاستهای گذشته و تلاش برای تأثیرگذاری بر فضای اجتماعی و سیاسی ایران از سوی تشکیلات بهایی است.