صهیونیسم جنبشی سیاسی و ملیگرای یهودی است که در اواخر قرن نوزدهم میلادی شکل گرفت و هدف اصلی آن تأسیس یک دولت یهودی در سرزمین فلسطین بود. این جنبش ریشه در سنتهای مذهبی یهود، بهویژه آرمان بازگشت به «سرزمین موعود» دارد، اما در شکل مدرن خود عمدتاً پاسخی به یهودستیزی، تبعیض و بحران هویت یهودیان در اروپا بود.
تاریخچه مختصر صهیونیسم
جنبش صهیونیسم به طور رسمی با انتشار کتاب «کشور یهود» اثر تئودور هرتسل در سال ۱۸۹۶م و برگزاری نخستین کنگره صهیونیستی در بازل سوئیس در ۱۸۹۷ آغاز شد. پیش از هرتسل، متفکرانی چون موشه هس با انتشار کتاب «رم و اورشلیم» (۱۸۶۲م) ایده ملیگرایی یهودی و لزوم تأسیس کشوری مستقل برای یهودیان را مطرح کرده بودند. صهیونیسم در ابتدا با مخالفت بسیاری از یهودیان مذهبی و حتی برخی روشنفکران یهودی روبهرو شد، اما با موج مهاجرتهای یهودیان به فلسطین و حمایت قدرتهای جهانی، بهویژه بریتانیا (اعلامیه بالفور ۱۹۱۷)، زمینه برای تشکیل دولت اسرائیل در ۱۹۴۸ فراهم شد.
تاریخنگاران معاصر مانند بنی موریس و آوی شلایم، در آثار خود به نقش عملیاتهای سری، لابیهای سیاسی و حتی تبلیغات گسترده صهیونیستها در موفقیت این جنبش اشاره کردهاند. آنان همچنین به مسائلی چون بحران آوارگان فلسطینی و جنگهای متعدد منطقهای پرداخته و روایتهای رسمی صهیونیسم را به چالش کشیدهاند.
اعتقادات و عقاید صهیونیسم
صهیونیسم بر این باور است که یهودیان یک ملت واحد با حق بازگشت به سرزمین فلسطین و تشکیل دولت مستقل هستند. این جنبش، هویت یهودی را از قالب صرفاً مذهبی به هویت ملی-سیاسی تبدیل کرد و تلاش کرد زبان عبری و فرهنگ یهودی را احیا کند. شاخههای مختلف صهیونیسم شامل صهیونیسم سکولار، مذهبی و کارگری است، اما همه بر اصل بازگشت و تشکیل دولت یهودی تأکید دارند.
رویکرد انتقادی به صهیونیسم
بررسی انتقادی صهیونیسم نشان میدهد که این جنبش همواره با نقدهای جدی روبهرو بوده است. منابع علمی مستقل، از جمله آثار بنی موریس و آوی شلایم، بر موارد زیر تأکید دارند:
- نژادپرستی و قومگرایی: صهیونیسم جنبشی مبتنی بر تمایز قومی و انحصارطلبی و نظام نژاد پرستی است که با ارزشهای جهانی حقوق بشر در تعارض است.
- استعمار و آوارگی: صهیونیسم به دلیل تصرف سرزمین فلسطینیان و آوارگی گسترده آنان، مشغول استعمار و نقض حقوق بومیان است. تاریخنگاران جدید به جنایات جنگی در عملیاتهای نظامی و اطلاعاتی، جنگهای ( ۱۹۴۸، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ میلادی) و پیامدهای انسانی آن پرداختهاند.
- پنهانکاری و تبلیغات: صهیونیستها بخش عمدهای از فعالیتهای خود را محرمانه نگه داشته و با استفاده از لابیهای سیاسی و رسانهای، روایت خاصی از تاریخ را ترویج دادهاند.
- مخالفتهای دروندینی و بروندینی: باید دانست که آرمان بازپس گیری ارض مقدس، از آرمان های قوم یهود است اما یهودیان مذهبی، با سیاست های صهیونیسم مخالفت کردهاند و آن را مغایر با آموزههای دینی یا اخلاقی یهودیت دانستهاند.
جمعبندی
صهیونیسم جنبشی است نژادپرستانه و نافی حقوق بشر که با ریشههای تاریخی، مذهبی و سیاسی به تشکیل دولت اسرائیل انجامید، اما همواره با انتقادهای جدی درباره ماهیت ملیگرایانه، سیاستهای تبعیضآمیز و پیامدهای انسانی و اخلاقی آن مواجه بوده است. منابع علمی معتبر نشان میدهند که روایت رسمی صهیونیسم، اغلب با پنهانکاری، تبلیغات و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان همراه بوده و همچنان یکی از بحثبرانگیزترین پدیدههای سیاسی معاصر به شمار میرود.
یکی از اشکالات اصلی به صهیونیستها این است که بنا به ادعای خودشان، اروپاییان مسیحی و به ویژه آلمان نازی دست به کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم پرداختند، اما تاوانش را مسلمانان و در آسیا در کشور فلسطین باید پرداخت کنند و این مخالف عدالت است.
در ضمن یکی از فعالیتهای رسمی صهیونیستها در فلسطین اشغالی و کشورهای اطراف، اعمال جنایات جنگی، نسل کشی و… می باشد.
اشتراک ها: از کوهن تا جولانی: یک سوراخ و گزشهای متوالی | سراب حقیقت
اشتراک ها: خاخام اعظم کلیمیان ایران: صهیونیسم همان نسبتی را با یهودیت دارد که داعش با اسلام | سراب حقیقت
اشتراک ها: اسنادی از پیوندهای بهائیت با رژیم صهیونیستی | سراب حقیقت
اشتراک ها: نوامبر ۲۰۲۵، ماه طلایی توافقات ابراهیم؛ چشمانداز جدیدی برای صلح منطقهای | سراب حقیقت
اشتراک ها: آذربایجان و قزاقستان در مسیر پیوستن به پیمان ابراهیم؛ ابعاد منطقهای و بینالمللی | سراب حقیقت