سکولاریسم «نوعی»؛ راهکار تضمین آزادی و امنیت سیاسی در برابر اَدئیسم

بهائیت

علی‌نجات غلامی، پژوهشگر سیاسی، در یادداشتی تحلیلی توضیح داده است که چرا سکولاریسم به معنای واقعی، زمینه‌ساز آزادی و رشد اجتماعی است و اَدئیسم با گرایش‌های تمامیت‌خواهانه‌اش مانع تحقق آن می‌شود. این یادداشت به تازگی توسط سرویس فارسی رسانه بهایی منتشر شده که با طرح مباحث سکولاریستی و نقد اَدئیسم، تلاش دارد باورهای دینی و مذهبی جامعه ایرانی را زیر سؤال ببرد.

 

در نگاه غلامی، سکولاریسم به معنای جدایی «نوعی» دین از سیاست است؛ یعنی سیاست یک «فرم» است و دین یا هر باور دیگر صرفاً یکی از محتواهای آن به شمار می‌رود. او معتقد است اَدئیسم، حتی وقتی مدعی بی‌خدایی است، نوعی بنیادگرایی در حوزه قدرت سیاسی به حساب می‌آید و با تمامیت‌خواهی خود، مسیر تحقق سکولاریسم و آزادی واقعی را مسدود می‌کند.

این یادداشت که توسط سرویس فارسی رسانه بهایی منتشر شده، هدفش القای سکولاریسم فرمالیستی و تضعیف اصول دینی و فرهنگی جامعه ایرانی است. غلامی تأکید می‌کند که سیاست باید مستقل و بی‌طرف باشد و به هیچ محتوای باوری ترجیح ندهد، در حالی که آزادی بیان برای تمامی گروه‌ها تضمین می‌شود. او می‌گوید رعایت قوانین عقلانی و مقرراتی که به رفاه عمومی مربوط می‌شوند، ستون آزادی واقعی هستند؛ آزادی بدون اطاعت از قواعد عقلانی و نظم اجتماعی پایدار نمی‌ماند.

این پژوهشگر سیاسی با اشاره به اصول نافرمانی مدنی، یادآور شده است که قانون‌مداری در حوزه‌هایی مانند راهنمایی و رانندگی یا مالیات، ضرورتی عمومی دارد، اما تحمیل محتوای باوری بر سیاست، پذیرفتنی نیست و جامعه را از مسیر رشد و بلوغ سیاسی بازمی‌دارد.

غلامی در پایان یادداشت خود تصریح کرده است که اَدئیست‌ها اگرچه می‌توانند از آزادی بیان برخوردار باشند، اما هرگز نمی‌توانند جایگاه برتری برای باورهای خود قائل شوند؛ زیرا سیاست تنها چارچوب و فرم را تعیین می‌کند و هیچ محتوایی را بر دیگری ترجیح نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *