در روزهای اخیر، مرگ فرزاد خوشبرش، متهم سیاسی اهل نکا، واکنشهای گستردهای در میان جریانهای سیاسی و رسانهای برانگیخته و هر گروه تلاش کرده روایت دلخواه خود را از این حادثه ارائه دهد.
خوشبرش پس از یک هفته بازداشت، به دلیل شرایط جسمانی و بیماری به بیمارستان منتقل و سپس با قید وثیقه آزاد شد؛ اما دو روز پس از آزادی، در بیمارستان خاتمالانبیاء بهشهر جان باخت. قوه قضائیه ادعاهای شکنجه را قویاً تکذیب کرده و اعلام کرده که وی با نظر پزشک و طی روند قانونی آزاد شده است؛ درحالیکه رسانههای معارض و برخی صفحات حقوق بشری که توسط سازمان منافقین در آلبانی اداره میشوند، مرگ او را ناشی از «ضربوجرح در بازداشت» عنوان کردهاند.

در این میان، جریانهای اینترنتی نیز وارد میدان روایتسازی شدهاند. صفحات طرفداران گروهک رادیکال ریاستارت با انتشار کلیپی از مراسم تشییع او در مازندران، مدعی شدهاند که خوشبرش «ریاستارتی» بوده و «بر اثر شکنجه کشته شده است». برخی از این صفحات حتی از او بهعنوان «شهید» یاد کرده و نوشتهاند که «دنیا باید بداند فرزاد یک ریاستارتی بود».

همزمان، صفحات سلطنتطلب و رسانههایی مانند منوتو روایتی متفاوت ارائه داده و ادعا کردهاند که او «حامی رضا پهلوی و فعال پادشاهیخواه» بوده است.

این تنوع روایتها – از ریاستارتی تا سلطنتطلب تا سازمان منافقین – نشان میدهد که مرگ فرزاد خوشبرش به صحنهای برای رقابت روایتی و مصادره سیاسی تبدیل شده است؛ در حالی که خانواده او از آغاز بستری تا زمان فوت در کنار وی بودند و مراسم تشییع نیز با مجوز پزشکی قانونی انجام شده است.

