بهداشت معنوی؛ دالایی لاما در یکی از مصاحبه های اخیر خود در دانشگاه MIT گفت: «مذهب موضوعی شخصی است و نباید از آن برای بسیج کردن مردم علیه یکدیگر استفاده کرد. اینکه انسانها پیرو چه مذهبی هستند، اهمیت زیادی ندارد و برجسته کردن این تفاوت بیمعناست».
وی افزود: مدارای دینی در میان هندیان مثال زدنی است.
تنزین گیاتسو یا دالایی لامای چهاردهم با نفوذترین چهرهها در دودمان گلوگپالیها در بین بوداییان تبتی هستند، اگر چه چهاردهمین دالایی لاما بر تمامی آن ها تسلط پیدا کرده دارد. او جایزه صلح نوبل را در سال ۱۹۸۹ برد و نیز بخاطر حمایت مادام العمر خود از تبتی ا در داخل و خارج از تبت شناخته شده است. تبتیها بر اساس یک سنت قدیمی بر این باورند که او تناسخ پیشینیان خود و مظهر بودی ساتوای مهربان میباشد.
گفتنی است آثار دالایی لاما در قالب کتب متعددی در سالهای اخیر در داخل کشور منتشر شده است.
دالایی لاما این مطالب را در حالی بیان می کند که مسلمانان روهینگیایی در استان راخین کشور میانمار قربانی خشونت بودائیان متعصب جنبش ۹۶۹ شده اند.
این جنبش توسط یک راهب افراطی به نام آشین ویراتو راهاندازی شده است. ویراتو رهبر «سازمان حفاظت از نژاد و دین» (Ma Ba Tha)، یک گروه ملیگرای افراطی بودایی و یکی از بانفوذترین مخالفان مسلمانان روهینگیا، است. این گروه که مسلمانان روهینگیا را مسبب نابودی سنتهای بودایی میانمار میداند، دست به تهییج شهروندان میانمار برای مقابله و طرد مسلمانان میزند. آشین ویراتو به خاطر دیدگاههای افراطیاش به «بن لادن بودایی» شهرت دارد.
جالب است بدانید که وی در اظهارنظری دیدگاههای ترامپ در مورد اسلام را شبیه دیدگاههای خودش دانست و اعلام کرد از تمامی رای دهندگان به ترامپ در ایالات متحده حمایت میکند. وی بیشترین شباهت خود و ترامپ را در مخالفت با مسلمانان و جلوگیری از ورود مسلمانان به کشورشان (ایالات متحده و میانمار) دانست.
ویراتو همچنین اظهار داشت که آمادگی دارد با ناسیونالیستهای آمریکایی در این زمینه همکاری کند و به آنها پیشنهاد کرد از روشهایی که در میانمار برای مبارزه با اسلام بهره میبرند، استفاده شود.