آرشیو دسته بندی: قالب ها

اوشو، مرشد بی‌حقیقت

اوشو

بهداشت معنوی؛ راجنیش چاندرا موهان در سال ۱۹۳۱ در شهری کوچک بنام کاچوارا در هند مرکزی به دنیا آمد. وی در اواخر حیاتش نام خود را به اوشو تغییر داد. مذهب والدین او جینیسم بود. اگرچه اوشو در تمام طول عمرش خود را به هیچ دین و فرقه مذهبی وابسته نمی‌دانست. راجنیش درجه فوق‌لیسانس خود را […]

اوشو از فضای مجازی تا دنیای حقیقی

اوشو

بهداشت معنوی؛ با توجه به دسترسی راحت به محتواها در فضای مجازی و همچنین شبکه‌ی ارتباطی گسترده و جذابیت های پیام رسان های اجتماعی، این فضا بستر مناسبی برای رشد قارچ گونه‌ی شبه عرفانهاست. خصوصا در ایران، که کم و بیش جلوی تبلیغ علنی آموزه های عرفان‌های کاذب گرفته می‌شود و تبلیغ صریح این آموزه‌ها […]

جنبش اینسایدر: تکثیر هویت مسیحی در ادیان

جنبش اینسایدر

بهداشت معنوی؛ مسیحیت تبشیری به دنبال مدل‌های جدیدی برای تبشیر در فرهنگ و جامعه‌های مختلف ازجمله یهودی‌ها، هندوها، مسلمانان بود. بعد از سال‌ها پژوهش موانعی عدم موفقیت مدل‌ها بیان شد. برای گذر از این موانع مدل‌های پست‌مدرن تبشیری به وجود آمد. مدل پست‌مدرن، مدل‌های سنتی را زیر سؤال می‌برد. این مدل با نگاه به هویت و فرهنگ […]

کارما از حقیقت تا افسانه

کارما از حقیقت تا افسانه

به گزارش بهداشت معنوی، کارما یا کرمه یکی از باورهای ادیان شرقی است. بر اساس این اعتقاد اعمال خوب و بد انسان نتیجه ای دارد که او را به زندگی بعدی در این دنیا می کشاند. باور به کارما با اعتقاد به تناسخ درهم تنیده اند. تناسخ یعنی هر کس پس از مرگ دوباره متولد […]

نویسندگان برتر حوزه معنویت در پایگاه وب آو ساینس

معنویت پژوهی

به گزارش بهداشت معنوی، امروزه بررسی کمّی فعالیت های علمی پژوهشگران به عنوان یکی از مهمترین شاخص های پژوهش و تولید علم در نظر گرفته می شود. یکی از موثرترین و کارآمدترین شیوه های بررسی تولیدات علمی و باالطبع وضعیت کلی پژوهش، استفاده از مطالعات علم سنجی با بررسی مقالات نمایه شده در پایگاه های […]

قانون جذب و تکامل قانون تشابه در جادوگری

قانون جذب

به گزارش بهداشت معنوی، قانون جذب به عنوان راهی برای رسیدن به آرزوها، در فرهنگ عامه جای باز کرده است. این قانون سالهاست که در کشور ما به شیوه های مختلف تبلیغ می‌شود؛ از انتشار کتاب و مجله گرفته تا برگزاری کارگاه و سمینار، و در فیلم‌ها و سریال‌ها؛ بدون اینکه به فایدۀ علمی و […]

علم جفر؛ مروری گذرا بر دنیای آن

علم جفر

بهداشت معنوی؛ امروزه گرایش به حوزه ماوراء ماده و متافیزیک همچون مباحثی با عنوان علوم غریبه، علم جفر، طلسم و …، در میان بخشی از افراد جامعه جذابیت فراوانی یافته است. جستجویی گذرا در فضای مجازی می تواند مؤیدی بر این مدعا باشد. اینکه چرا و چگونه چنین گرایش هایی گسترش یافته، مجالی دیگر می […]

مصاحبه؛ تا وقتی سلبریتی‌ها به‌جای متخصصان نسخه می‌پیچند آفت خرافه برقرار می‌ماند

وحید سهرابی فر

به گزارش بهداشت معنوی به نقل از ایلنا، طاعون قرن هفدهم لندن در طول تنها یک سال و نیم، یک چهارم مردم را کشت و برای خیلی‌ها آینده را در ابری تیره از ناامیدی فرو برد؛ با همین ترسِ بی‌جواب بود که بسیاری از مردم به پیشگویی، ستاره‌شناسی و رویا و درمان‌های عجیب باور پیدا […]

مصاحبه؛ مرگ شیخ اکبر تهرانی و آینده فرقه شیخ اکبر

شیخ اکبر تهرانی

بهداشت معنوی؛ شیخ اکبر تهرانی با تمام فراز و نشیب خود درگذشت اما مهمترین سوال، آینده فرقه به جای مانده از وی است. در همین رابطه گفتگویی داریم با آقای محسن یوسفی کیا، کارشناس معنویت های نوظهور. این گفتگو را با هم می خوانیم. در خدمت آقای محسن یوسفی کیا هستیم، کارشناس معنویت های نوظهور در […]

فراسوی حلقه، کتاب سال بانوان

فراسوی حلقه

بهداشت معنوی؛ کتاب «فراسوی حلقه»، نوشته دکتر فاطمه مغیثی در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات معنویت پژوهی به چاپ رسید و در همایش کتاب سال بانوان سال ۹۹ برگزیده شد. عرفان حلقه (کیهانی) جریانی است که با وعده‏ درمانگری، رسیدن به معنویت، پله عشق، ارتباط با روح القدس و … کار خود را بنا نهاد و […]

کلیسای ساینتولوژی: جنگجوی دروغین

کلیسای ساینتولوژی

به گزارش بهداشت معنوی، کلیسای ساینتولوژی «Scientology» جریانی است که «لافایت ران هابارد» آمریکایی، معروف به «ال ران هابارد ؛ L. Ron Hubbard» در سال  ۱۹۵۴ میلادی آن را تأسیس کرد.  واژه ساینتولوژی به معنی «مطالعه دانش» یا «دانش چگونه دانستن» است. ال ران هابارد (۱۹۱۱ – ۱۹۸۶) شهرتش را در ابتدا به عنوان نویسنده […]

طلوع محمد (ص) و بیداری معنوی جهانی

حضرت محمد (ص)

به گزارش بهداشت معنوی، ماجرای تأسف بار اهانت به پیامبر بزرگ خدا حضرت محمد (ص) رنج مکرّری است که هیچ گاه عادی نمی شود. هر بار که این اتفاق می افتد، زخم تازه ای است، دردآورتر از گذشته، قلب میلیاردها مسلمان و غیر مسلمان را می رنجاند. ولی براستی چرا این ماجرا تکرار می شود […]