نشانه های آغاز افول فرقه یمانی

در صفحه منتسب به «احمد بصری»[۱] مدعی فرقه یمانی در تاریخ پنجم دی ماه ۱۴۰۰ شمسی و در ایام عزای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، متنی در اعتراض به سیاستهای فرهنگی دولت عراق نسبت به اجرای کنسرت های مبتذل و عدم جایگزینی مناسب به جای آن، به همراه کلیپی از کنسرت «سامی یوسف» – که در اجلاس یونسکو به سال ۲۰۱۹م در باکو، با شعری از «عمادالدّین نسیمی»[۲] صوفی اجرا شده بود – منتشر شد، که در متن پیام وی این نوع موسیقی را به عنوان جایگزین مناسب عنوان کرده است.
این مسأله نشانهی آغاز افول فرقه مدعی دروغین یمانی شاخه «مکتب» مستقر در نجف اشرف در عرصه فرهنگ و نیز تهی بودن دستشان از محتوای موثر تبلیغی است که موجب تغییر در رویکرد خشک تبلیغی آن شده است. زیرا فعّالیت شاخه «مکتب» مستقر در نجف اشرف از ابتدا تاکنون – بر خلاف شاخه «رایات السود» – رویکردی صرفاً تبلیغی و اعتقادی با تکیه بر احادیث تقطیع شده و آیات قرآن داشته، و در برخی مقاطع و حوادث سیاسی و اجتماعی مواضع خود که عمدتاً مخالف حکومت بوده را بیان میکرده است. امّا در پیام اخیر برخلاف رویهی معمول «مکتب» پُستی بارگذاری میشود که درباره مقوله «موسیقی» و اشاعه آن است. این مسأله سابقه قبلی نیز داشته است. «احمد بصری» «مکتب» در پیامی که درباره مرگ «مرتضی العقیلی» برادر کوچکتر «ناظم العقیلی»[۳] صادر کرده بود نیز یک فایل موسیقی از خوانندهای عراقی به نام «محمد الحلفی» را هم بارگذاری کرده بود[۴].

به دنبال این پست در صفحه گروه «المهدیین الوارثین» که مربوط به پیروان شاخه مکتب است نیز یکی از کاربران پستی مشابه به همراه پیشنهادی دیگر داده که کنسرتی با تک خوانی چند زن بیحجاب که صرفاً موسیقیای با ملودی اسلامی و متنی در ستایش خداوند دارد ولی با حضور و جمع خوانی و تک خوانی زنان بی حجاب همراه است.[۵]

این در حالی است که «احمد بصری» پیش تر در آثار خود اشاعه هرگونه موسیقی یا سرودی را که مناسب مجالس لهو عب بود را حتی بدون موسیقی حرام اعلام کرده و تنها صداهایی مانند صدای قطرات باران، صفیر باد، صدای غمناک، طبلهای جنگی و دمیدن در بوق آن هم به جهت اعلام را جایز شمرده بود[۶].

حتّی پخش و اشاعه موسیقی را از مشخصات حکومت های طاغوتی اعلام کرده بود[۷].

حال برخلاف رویه خودش در قالب اعتراض به دولت عراق تشویق به اشاعه چنین موسیقی میکند. کنسرتی که در آن زنان سربرهنه همخوانی می کنند و بدتر از آن با تک خوانی زنی خواننده نیز همراه است.

گذشته از این موارد محتوای شعر این کنسرت است که اشعار « عمادالدّین نسیمی» صوفی مسلک از مروّجین و مرشد فرقه منحرف «حروفیه» است که با نگاهی به معانی اشعارش که به زبان ترکی است، محتوای کفرآمیز و شرک آلود صوفیانه آن به شدّت خودنمایی میکند.

شور و حالی که ریتم خاص این موسیقی برای شنونده ایجاد میکند بیشتر در مجالس رقص سماء صوفیان دیده می شود .

حال این نوع موسیقی را کسی که ادّعای یمانی بودن و فرزند مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) و اوّل المهدیین و نیز ادعای مهدویت دارد آن هم در ایّام عزای یگانه دخت نبی اکرم ( علیهما السلام ) تشویق و ترویج کرده و یک نمونه از موسیقیهای مناسب برای خانوادهها و جوانان معرفی میکند!. سوأل اینست که چرا؟ این تغییر رویه آن هم به صورتی آشکار به چه دلیل صورت گرفته است؟
هدف فرقه یمانی از توسل به شیوههای تکراری فرقههای دیگر نظیر «بهائیت» و بهرهگیری از مقوله پرطرفدار موسیقی، میتواند چند مورد باشد:
- بخاطر نجات خود از خطرات پیش رویش نظیر افول فرقه.
- خروج هرچه بیشتر اتباع فرقه از آن.
- جبران کمبودهای فرقه با یارگیری از طیف وسیعی از اقشار طرفدار موسیقی.
- مطرح کردن خود در بین آنان و در نتیجه خروج از انزوایی که مدتی است گرفتار آن شده است.
امّا توجه به نوع خاصّی از موسیقی با ریتم پرانرژی و حماسی همراه با اشعار صوفیانه، دو مطلب را روشن می سازد:
- پرده از ماهیت حقیقی این فرقه که همان گفتمانی نشأت گرفته از تفکّرات سلفی و صوفی است برمیدارد.
- نیّت پشت پردهی فرقه را آشکار میکند که همان جهت دهی افکار عمومی به مسیر مدّ نظر آنان برای برآوردن منافع سرکرده آن است، نه یافتن جایگزین مناسب برای جامعه و نه خدمت به حقیقت دیانت اسلام!.
با کنار هم قرار دادن قطعات پازل به این نتیجه می توان رسید که نشانه های افول فرقه مدعی دروغین یمانی آشکار شده و از طرفی دست آنان از مطالب و محتواهایی که بتواند مخاطبان را جذب آن کند تهی شده لذا مانند بسیاری از فرقه های دیگر به مقوله موسیقی متوسل شده تا بلکه بتواند از این رکود و نیز سقوطی که در انتظارش است جلوگیری کند. امّا از آنجایی که همیشه دروغگویان رسوا خواهند شد این فرقه نیز سرنوشتی مانند مدعیان دروغین مهدویت در گذشته در پیش دارد زیرا که آن کتب و آثاری را که به عنوان محتوای گفتمان و عقاید و قرائت صحیح از اسلام معرفی کرده بود هم دارای تناقضات بسیاری است و هم کپی برداری از کتب فرقه ها یا آثار مکتوب دیگر دانشمندان و محققان تجربی در علوم مختلف است که بعضا عدم تأیید مطالب آن رسوایی بیشتری را برای این فرقه و سرکرده آن رقم زده است.
امّا احتمالی دیگر نیز وجود دارد که ممکن است این فرقه و سرکرده و شیوخ شاخه مکتب مستقر در نجف اشرف در حال تغییر رویکرد کلی فرقه باشند زیرا با روند کنونی به بنبست رسیدهاند و اگر به همین صورت ادامه دهند قطعاً زودتر از آنچه انتظار دارند شاهد اضمحلال و نابودی خود خواهند بود، لذا مانند سرکردگان دیگر فرقهها نظیر «علی محمّد باب» یا «حسینعلی نوری» ادّعاهای دیگر یا رویه های دیگر را مطرح کند تا خود را از گرداب هلاکت نجات داده و حیات فرقه را تضمین کنند.
کانال رسمی موسسه معراج در ایتا
[۱] .https://fb.watch/a9asQyQ1XC/ – https://www.facebook.com/Ahmed.Alhasan.10313
[۲]. عمادالدین نسیمی (۷۴۷-۸۰۷ق) شاعر صوفی است که طبق وصیت بنیانگذار فرقه منحرف حروفیه «فضل الله نعیمی»جانشین وی و مرشد این فرقه شد و با مهارتی که در سرودن اشعار ترکی و فارسی داشت به ترویج افکار منحرف این فرقه می پرداخت که با واکنش علمای اسلام مواجه شد و در شهر حلب در سال ۸۲۰ هـ ق به دار آویخته شد. هر چند عدهای میگویند او بر اثر مخالفت با بیعدالتیهای حکومت و تحریک مردم برای مقابله با آن کشته شد، ولی به نظر میرسد این تبلیغی برای سرپوش گذاشتن به کج رویهای فرقه منحرف «حروفیه» و به خصوص «عماد الدین نسیمی» باشد.
[۳]. «ناظم العقیلی» یکی از چهار نفر شیوخ شاخه مکتب نجف این فرقه است که خودشان را نماینده احمد بصری در مکتب و فرقه اعلام کرده و در عمل هدایت این فرقه را بر عهده دارند. برادر وی در سال ۲۰۲۰ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مرد که جنجال زیادی را از طرف مخالفان این فرقه علیه آنان به راه انداخت.
[۴]. https://www.facebook.com/457397004307968/photos/a.458427854204883/3094553033925672/?__cft__[0]=AZV-bw3LuosQTF8TPlAwcEjUfcAHFUX_7cucfJHVqSWHQHdFju8Bl6pVt5XeVD4LUapDfHsKhGbr1p8nTVn4YYZsQirpNyCtQbY0OD_EWZdXQigJ2Zz5u5HSgGYo-ejVe89YeFdBudcx1YrWkcw-cLs7&__tn__=EH-R
[۵]. https://www.facebook.com/groups/1442486969390534/user/100026683727813
[۶]. احمد اسماعیل، اجوبه الفقهیه، ج۱ ص ۳۲ س ۱۰۰ و ۱۰۳ و ص۶۶ س ۱۰۲.
[۷]. احمد اسماعیل، گوساله، ص۱۷.